Το «μίγμα» αλλάζει, ανά διαστήματα, αλλά οι κυβερνητικές συμφωνίες με τους εκπροσώπους των δανειστών και η πολιτική των μνημονιακών δεσμεύσεων για διαθεσιμότητα και απολύσεις εργαζομένων στο δημόσιο παραμένουν. Ανάλογα με τις χρονικές φάσεις εξέλιξης στις αναδιαρθρώσεις στη δημόσια διοίκηση, άλλοτε μπαινοβγαίνουν από το κυβερνητικό «συρτάρι» οι λίστες «Σταμάτη» και «Πάγκαλου» για καταργήσεις/ συγχωνεύσεις «άχρηστων» νομικών προσώπων και φορέων, άλλοτε προβάλλεται η κινητικότητα με τη μορφή μετακινήσεων, σε βάση εθελούσιας επανατοποθέτησης, άλλοτε προτάσσεται η κατάργηση θέσεων σε υπουργεία και φορείς του στενού και ευρύτερου τομέα για «περιστολή δαπανών και ορθολογική αναδιάταξη προσωπικού».
Η συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης -θα πραγματοποιηθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, την ερχόμενη Τρίτη- θα βάλει σε σειρά τις προτεραιότητες και αναμένεται, με εντολή του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά, να τεθούν «υπό των ευθυνών τους» όλοι οι υπουργοί για να δώσουν, χωρίς άλλες καθυστερήσεις, τον κατάλογο με τους υπό την εποπτεία τους φορείς, επιχειρήσεις και Νομικά Πρόσωπα που μπορούν να συρρικνωθούν σε προσωπικό ή και να κλείσουν.
Η επιτάχυνση των διαδικασιών για «αξιολόγηση» Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (και όχι μόνο) συνδέεται, σε ένα βαθμό, με τις εξελίξεις στην αμυντική βιομηχανία (ΕΑΣ/ΕΛΒΟ) αλλά και με το θέμα των συμβασιούχων των «προσωρινών διαταγών». Δεν έχει ακόμα καταστήσει σαφές η Τρόικα αν θα αποδεχτεί να περιληφθούν στον κατάλογο των απολύσεων όσοι από αυτούς τους εργαζομένους οδηγηθούν στην έξοδο, οπότε αναζητούνται «πρόσθετες πηγές». Ωστόσο, σύμφωνα με εργαζομένους στο χώρο του δημοσίου, ξεδιπλώνεται η κυβερνητική επιδίωξη να μειωθούν οι δομές του δημοσίου και να ανοίξει πεδίο για την «αγορά».
Η τελευταία συνάντηση των επικεφαλής της Τρόικας με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης είχε όλα τα «υλικά» για να «πετύχει» η έτοιμη από καιρό συνταγή της «μείωσης του κράτους».
Το πρόσθετο ενδιαφέρον είναι η απαίτηση της Τρόικας να επεκταθεί η κινητικότητα σε συνδυασμό με απολύσεις και μετά το 2014. Ο υπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, σε συνεντεύξεις του, μια ημέρα μετά τη συνάντησή του με τους επικεφαλής της Τριμερούς, παραδέχτηκε ότι αυτό ζητήθηκε αλλά απορρίφθηκε από την ελληνική πλευρά.
Ωστόσο η «απόρριψη» δεν λέει πολλά, καθώς σχεδιάζεται η λειτουργία ενός μόνιμου μηχανισμού κινητικότητας στο δημόσιο που από το κυβερνητικό επιτελείο θα εμφανιστεί, όσο προχωρεί το «ξεκαθάρισμα», ως εξορθολογισμός.
Σε αυτή τη φάση, η «λελογισμένη» κινητικότητα παρουσιάζεται ως μοντέλο για το μέλλον. Είναι ενδεικτικό ότι με επίκεντρο την εθελοντική διαδημοτική κινητικότητα και ενδοδημοτική μετακίνηση, ο κ. Μητσοτάκης έχει επισημάνει ότι αυτού του είδους η κινητικότητα μπορεί να αποτελέσει «πιλότο» ενός συστήματος που μπορεί να γενικευθεί στο σύνολο του δημόσιου τομέα, «να αποτελέσει δηλαδή ένα «μόνιμο μηχανισμό κινητικότητας», που θα αντικαταστήσει τον απαρχαιωμένο σημερινό μηχανισμό μετατάξεων και αποσπάσεων». Το επιτελείο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης επιμένει ότι ο μόνιμος μηχανισμός κινητικότητας πρέπει να είναι αποσυνδεδεμένος και από τη μείωση μισθού και από απολύσεις.
Πάντως, αυτή τη φορά επανήλθε το ζήτημα του «ξαφνικού θανάτου» μικρών και μεσαίων Νομικών Προσώπων αλλά και επιχειρήσεων του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα (και δήμων) οι οποίες έχουν ζημιογόνες εταιρικές χρήσεις για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Κάπου εδώ άρχισε η.. αναπόληση της λίστας «Σταμάτη» και «Πάγκαλου» - ή ακόμα της εισήγησης επί υφυπουργίας κ.Μανούσου Βολουδάκη στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης γι α κατάργηση 73 φορέων - σε συνδυασμό με τις αξιολογήσεις που έχουν ζητηθεί από τα υπουργεία για τους φορείς τους (μείωση προσωπικού με καταργήσεις θέσεων, συγχωνεύσεις και καταργήσεις).
Ηδη μετά την τελευταία συνάντηση των επικεφαλής της Τρόικας με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε δημόσια ότι από την αξιολόγηση των ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ διερευνάται αν υπάρχει δυνατότητα να προκύψουν εργαζόμενοι που θα τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας. Οσον αφορά απολύσεις και καταργήσεις φορέων, προσδιόρισε ότι μπορεί να κλείσουν μικρά ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ ενώ με αξιολόγηση να γίνουν παρεμβάσεις σε μεγαλύτερα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου για στοχευμένες μειώσεις προσωπικού.
Παραμένει το χρονοδιάγραμμα για 4.000 απολύσεις ως το τέλος του 2013 και 11.000 το 2014, ενώ το δεύτερο κύμα της διαθεσιμότητας (Δεκεμβρίου 2013) που αφορά 12.500 εργαζομένους θα ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες του 2014. Οι εκπρόσωποι των δανειστών δεν ύψωσαν «κόκκινες κάρτες», σύμφωνα με το υπουργείο, αναγνωρίζοντας ότι έγιναν όσα είχαν συμφωνηθεί για την τρέχουσα περίοδο αξιολόγησης. Εβαλαν στο «καλάθι της τρέχουσας επιτυχίας» τους 12.500 εργαζομένους του πρώτου κύματος διαθεσιμότητας, τα σχέδια στελέχωσης υπηρεσιών με 410.000 υπαλλήλους (ξεπέρασαν τον αριθμό των υπηρεσιών προς αξιολόγηση που είχε ζητηθεί να αντιστοιχούν με 400.000 εργαζομένους) και τον στόχο για 2000 απολύσεις έως το Σεπτέμβριο (στον κατάλογο περιέλαβαν 2000 εργαζόμενους της ΕΡΤ, 500 υπάλληλους που έφυγαν για λόγους υγείας και 230 που αποχώρησαν αναγκαστικά λόγω πειθαρχικών παραπτωμάτων).
Ο αριθμός των απολύσεων θα συμπληρωθεί - πέραν των συμβασιούχων «προσωρινών διαταγών» και «επίορκων» - με εργαζομένους της αμυντικής βιομηχανία; (ΕΑΣ, ΕΛΒΟ), των Νομικών Προσώπων που θα αξιολογηθούν, του χώρου της υγείας (περιλαμβάνει προσωπικό του ΕΟΠΠΥ), φορέων και υπηρεσιών που αφορούν το πεδίο των μεταφορών/συγκοινωνιών. Ηδη, από τον περασμένο Σεπτέμβριο, κ. Χρυσοχοΐδης έχει γνωστοποιήσει στη Βουλή ότι το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) δεν έχει λόγο ύπαρξης. Την ίδια ώρα έχουν μπει στο μικροσκόπιο σενάρια για μείωση θέσεων, συγχωνεύσεις κ.λ.π σε ΕΡΓΟΣΕ, Αττικό Μέτρο, ΣΤΑΣΥ.
Ως προς τη διαθεσιμότητα των εργαζομένων του δεύτερου κύματος, αυτή θα προκύψει κυρίως από ΟΤΑ (είτε εθελοντική είτε υποχρεωτική κινητικότητα), από ΕΟΠΠΥ και ασφαλιστικά Ταμεία, και από άλλους φορείς που δεν έχουν μέχρι τώρα αξιολογηθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου